Землі належу. Весь. До дна.

( До 80- річчя з дня народження українського письменника,поета,громадського діяча Івана Федоровича Драча)

Івана Драча справедливо вважають поетом пошуку нового змісту і форми творчості. Його художнє мислення відзначається різноплановістю: прозорі образи,часто зіперті на міцну фольклорну основу,чергуються зі складними метафорами,що інколи переростають у символи,філософічність роздумів про загальнолюдські цінності поєднуються із картинами приземленими, буденними за своїми зовнішніми ознаками,але значними за своєю глибинною суттю.І.Драч ніби вибухнув у літературі 60-х років,викликавши бурю неоднозначних оцінок. Таким він залишається і понині, бо його жага пізнати світ і людину невичерпна.

-Художнику –немає скутих норм. Він - норма сам,він сам в своєму стилі… - так поет задекларував свій погляд на літературу,ствердивши прово творця на постійний пошук.

(Бернадська,Н.І. Українська література ХХ століття-К.:

Знання –Прес,2007.- Іван Драч – С.236.)

Основні віхи життя і творчості.

17 жовтня 1936р.- в с. Теліжинцях Тетіївського району на Київщині

Народився Іван Драч.

50-60-ті роки вчителювання у школі,служба в армії,вступ до Київського університету ім..Т.Г.Шевченка.

1962 р. -перша збірка «Соняшник»

1964 р. - навчання на Вищих сценарних курсах у Москві.

1965 р. - збірка «Протуберанці сонця»

1967 р. –збірка «Балади буднів»

1972 р. – збірка «До джерел»

1978 р. – збірка «Сонячний фенікс»

1981 р. - збірка «Шабля і хустина».

1985 р. – збірка «Теліжинці».

1995 р. – збірка «Вогонь з попелу».

90 – ті роки активна громадська робота.

1997 р. - «документальна драма «Гора».

1999 р. - збірка «Сізіфів меч:вірші дев’яностих».

2002 р. - збірка «Анатомія блискавки»

(Бернадська,Н.І. Українська література ХХ століття.-К.:нання – Прес,2007. – Іван Драч.-С.237).

В мого роду- сто доріг.

Сто століть у мого роду

«Чорнобильська мадонна» - Чорнобильська катастрофа стала трагедією,яка змусила людство задуматись над багатьма питаннями, деякі з них переосмислити, переоцінити. Ці проблеми стосуються основ буття,перспектив розвитку науки і цивілізації. Тож не дивно, що новітній апокаліпсис у казково-прекрасному куточку поліського краю викликав широкий світовий резонанс .Під цим кутом І.Драч осмислює поетично нечувану катастрофу і це вимагає нового рівня художнього осмислення, У поемі центральним образом є образ матері,конкретно

чорнобильська мадонна – любляча матір,молода,чиста,ніжна ,яку католики називають матір’ю Ісуса Христа. (Бернадська,Н.І.Українська література ХХ століття.

- К.: Знання – Прес ,2007. – Іван Драч .Чорнобильська мадонна. – С.242-244.

-Мати замкнула руками живіт,Не хоче дитину пустити у світ.

(Чорнобильська мадонна)

Він з тих щасливих унікумів,які не втратили дитячої спроможності дивуватися буденному й сумніватися в звичному, а при тому- наївно вірити в казку,він тішиться красою людини і світу – і з грудей його вихоплюється через край захоплена «Ода природі» та « Ода совісті»

Поезія Драча – це насамперед поезія запитань,а не відповідей ,а не відповідей,спроба докричатися до зір і до людей. Найрідніші Драчеві Теліженці – калиновий світ справжності й чистоти, до якого він верстає далеку дорогу3 вічного повернення

-мене колисала калина в краю калиновім тонкими руками,

- І кров калинова,як пісня єдина,горить в моїм серці гіркими зірками.

(Поети шістдесятники /Усе для школи. Українська література.

11 клас .- К.: Форум видавців,2001- Тихолоз ,Б.Повстанець сонця та його прокляті питання. – С.48 -65.)

Література,що згадана в цьому списку,знаходиться в фондах районної бібліотеки. Деякі видання доповнюють цей список.

1.Жулинський,М. Українська література. Творці і твори.-К.:Либідь,2011
2.Гречанюк,С. На тлі ХХ століття.-К.:Рад.письменник,1990
3.Драч,І.Теліжинці: поезії.- К.:Рад.письменник,1985
4. Драч,І. Гора:Документальна драма-колаж у 2-х частинах, що стосувалися Т.Г.Шевченка.- К.:Укр.письменник,1997.
Кiлькiсть переглядiв: 44

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.