( До 80- річчя з дня народження українського письменника,поета,громадського діяча Івана Федоровича Драча)
Івана Драча справедливо вважають поетом пошуку нового змісту і форми творчості. Його художнє мислення відзначається різноплановістю: прозорі образи,часто зіперті на міцну фольклорну основу,чергуються зі складними метафорами,що інколи переростають у символи,філософічність роздумів про загальнолюдські цінності поєднуються із картинами приземленими, буденними за своїми зовнішніми ознаками,але значними за своєю глибинною суттю.І.Драч ніби вибухнув у літературі 60-х років,викликавши бурю неоднозначних оцінок. Таким він залишається і понині, бо його жага пізнати світ і людину невичерпна.
-Художнику –немає скутих норм. Він - норма сам,він сам в своєму стилі… - так поет задекларував свій погляд на літературу,ствердивши прово творця на постійний пошук.
(Бернадська,Н.І. Українська література ХХ століття-К.:
Знання –Прес,2007.- Іван Драч – С.236.)
Основні віхи життя і творчості.
17 жовтня 1936р.- в с. Теліжинцях Тетіївського району на Київщині
Народився Іван Драч.
50-60-ті роки вчителювання у школі,служба в армії,вступ до Київського університету ім..Т.Г.Шевченка.
1962 р. -перша збірка «Соняшник»
1964 р. - навчання на Вищих сценарних курсах у Москві.
1965 р. - збірка «Протуберанці сонця»
1967 р. –збірка «Балади буднів»
1972 р. – збірка «До джерел»
1978 р. – збірка «Сонячний фенікс»
1981 р. - збірка «Шабля і хустина».
1985 р. – збірка «Теліжинці».
1995 р. – збірка «Вогонь з попелу».
90 – ті роки активна громадська робота.
1997 р. - «документальна драма «Гора».
1999 р. - збірка «Сізіфів меч:вірші дев’яностих».
2002 р. - збірка «Анатомія блискавки»
(Бернадська,Н.І. Українська література ХХ століття.-К.:нання – Прес,2007. – Іван Драч.-С.237).
В мого роду- сто доріг.
Сто століть у мого роду
«Чорнобильська мадонна» - Чорнобильська катастрофа стала трагедією,яка змусила людство задуматись над багатьма питаннями, деякі з них переосмислити, переоцінити. Ці проблеми стосуються основ буття,перспектив розвитку науки і цивілізації. Тож не дивно, що новітній апокаліпсис у казково-прекрасному куточку поліського краю викликав широкий світовий резонанс .Під цим кутом І.Драч осмислює поетично нечувану катастрофу і це вимагає нового рівня художнього осмислення, У поемі центральним образом є образ матері,конкретно
чорнобильська мадонна – любляча матір,молода,чиста,ніжна ,яку католики називають матір’ю Ісуса Христа. (Бернадська,Н.І.Українська література ХХ століття.
- К.: Знання – Прес ,2007. – Іван Драч .Чорнобильська мадонна. – С.242-244.
-Мати замкнула руками живіт,Не хоче дитину пустити у світ.
(Чорнобильська мадонна)
Він з тих щасливих унікумів,які не втратили дитячої спроможності дивуватися буденному й сумніватися в звичному, а при тому- наївно вірити в казку,він тішиться красою людини і світу – і з грудей його вихоплюється через край захоплена «Ода природі» та « Ода совісті»
Поезія Драча – це насамперед поезія запитань,а не відповідей ,а не відповідей,спроба докричатися до зір і до людей. Найрідніші Драчеві Теліженці – калиновий світ справжності й чистоти, до якого він верстає далеку дорогу3 вічного повернення
-мене колисала калина в краю калиновім тонкими руками,
- І кров калинова,як пісня єдина,горить в моїм серці гіркими зірками.
(Поети шістдесятники /Усе для школи. Українська література.
11 клас .- К.: Форум видавців,2001- Тихолоз ,Б.Повстанець сонця та його прокляті питання. – С.48 -65.)
Література,що згадана в цьому списку,знаходиться в фондах районної бібліотеки. Деякі видання доповнюють цей список.
1.Жулинський,М. Українська література. Творці і твори.-К.:Либідь,2011
2.Гречанюк,С. На тлі ХХ століття.-К.:Рад.письменник,1990
Коментарi